The workshop aims at providing an introduction to teaching and learning at higher education institutions. Especially colleagues, who are beginning to teach but have no prior experience will find first orientation and support. More experienced instructors who want to refresh their knowledge and engage in exchange with colleagues may also participate. The topics will include:
Overview of basics of higher education pedagogy (learning theories, student-centred teaching, constructive alignment, active learning)
What are great learning experiences made of?
Participants’ challenges: focus on your specific questions, starting to find your own teaching philosophy
and first transfer to your teaching.
This workshop will be very interactive, we will use different methods and tools and discuss teaching approaches in the online, blended and traditional classroom. Your questions and challenges will be at the centre – therefore you’ll be asked to answer a few questions about your learning goals in the run-up to the workshop.
The online-workshop includes an asynchronous part, in which you will be working on your own teaching approaches / concepts.
Lernziele
After completing this workshop, participants will
be able to describe the basics of teaching and learning in higher education (learning theories, student-centred teaching and active learning)
be able to explain, select and use different possibilities for activation in teaching
have developed more confidence in their teaching and have started to develop their own teaching philosophy
have started with the transfer to their own teaching
Kursleitung
Katharina Bonyhádi
Katharina Bonyhádi arbeitet als freiberufliche Trainerin im Grundlagenmodul (Modul 1) und Erweiterungsmodul (Modul 2) für die Hochschuldidaktik Sachsen. Sie studierte zunächst Anglistik & Mittlere und Neue Geschichte auf Magister, später dann berufsbegleitend den Master Begabungsforschung und Kompetenzentwicklung an der Universität Leipzig. Nach vielfältigen Arbeitserfahrungen im In- und Ausland, primär in internationalen Projekten der Erwachsenenbildung, ist sie seit 2016 hauptsächlich im Bereich der Hochschuldidaktik tätig. Nach mehrjähriger Tätigkeit als wissenschaftliche Mitarbeiterin mit dem Schwerpunkt Innovationsförderung in der Lehre an der Universität Leipzig, ist sie seit Beginn 2022 hauptberuflich freiberufliche hochschuldidaktische Trainerin. Einer Ihrer Schwerpunkte sind Qualifizierungsveranstaltungen für internationale Lehrende auf Englisch mit den Themen: basics of teaching and learning in higher education, student motivation, active learning, online learning. Des Weiteren beschäftigt sie sich mit den Themen: aktivierende Lehre, Lernmotivation, intercultural learning und Bildung für nachhaltige Entwicklung.
weitere Informationen